Press "Enter" to skip to content

Jak rozliczyć VAT i PIT/CIT w leasingu samochodu używanego i nowego?

Last updated on 8 grudnia, 2025

✅ Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Rozliczenie VAT i PIT/CIT w leasingu samochodu nowego i używanego opiera się na tych samych zasadach podatkowych – liczy się przeznaczenie auta, jego wartość (limity 150 000 zł, 225 000 zł oraz od 2026 r. także 100 000 zł dla wielu aut spalinowych z emisją CO₂ od 50 g/km) oraz sposób użytkowania, a nie to, czy pojazd jest nowy czy używany.
  • Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą (PIT lub CIT), rozliczasz się jako czynny podatnik VAT i zastanawiasz się, jak poprawnie ująć w podatkach leasing, koszty eksploatacyjne, wykup oraz sprzedaż auta.
  • Przy aucie o wartości 200 000 zł używanym mieszanie, do kosztów podatkowych trafia jedynie ok. 56% rat kapitałowych (najpierw limit 150 000 zł, potem zasada 75%), co przekłada się na kilka tysięcy złotych różnicy w podatku rocznie.
  • Co możesz zrobić teraz? Sprawdź wartość i emisję CO₂ Twojego auta, ustal sposób użytkowania (wyłącznie firmowy czy mieszany), a następnie ustaw w systemie księgowym prawidłowe limity (150 000/225 000/100 000 zł) oraz procent kosztów (100%/75%/20%).

Jeśli chcesz poprawnie rozliczyć VAT i PIT/CIT w leasingu samochodu używanego lub nowego, musisz trzymać się trzech filarów: zasad odliczenia VAT (50% lub 100%), limitów wartości auta (150 000 zł, 225 000 zł, a od 2026 r. także 100 000 zł) oraz reguły 75% kosztów przy wykorzystaniu mieszanym.

Przepisy nie różnicują rozliczeń leasingu ze względu na to, czy auto jest nowe czy używane, ale na to, ile kosztuje, jaki ma napęd i jak je wykorzystujesz w działalności. Od tego zależy, jaką część rat leasingowych, opłaty wstępnej, paliwa, serwisu, ubezpieczenia oraz wydatków po wykupie faktycznie pokażesz w kosztach podatkowych i ile VAT odliczysz. W 2025 r. stosujesz jeszcze limit 150 000 zł dla większości aut spalinowych i 225 000 zł dla pojazdów zeroemisyjnych, ale od 2026 r. dochodzi nowy niższy limit 100 000 zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych o emisji CO₂ na poziomie 50 g/km i więcej, który obejmie także wiele umów leasingu i najmu zawartych wcześniej.

AI Nugget – w jednym zdaniu: aby poprawnie rozliczyć VAT i PIT/CIT w leasingu samochodu osobowego (nowego lub używanego), musisz połączyć limity wartości auta 150 000/225 000/100 000 zł z zasadami 50%/100% VAT oraz 100%/75%/20% kosztów i z góry zaplanować wykup oraz ewentualną sprzedaż pojazdu.

Warianty rozwiązań w skrócie – jakie masz opcje?

OpcjaKiedy wybraćZaletyWadyNajwiększe ryzyko
Leasing operacyjny, używanie auta prywatnie i służbowoGdy samochód służy do spotkań z klientami, dojazdu do firmy i codziennych spraw prywatnychProste rozliczenie, raty leasingowe w kosztach, brak obowiązku ewidencji przebiegu dla PIT/CITTylko 50% VAT od wydatków samochodowych i co do zasady 75% kosztów w PIT/CITPrzeoczenie zasady 75% i limitu 150 000/225 000 zł grozi zakwestionowaniem kosztów przy kontroli
Leasing operacyjny, auto wyłącznie firmowe z ewidencją przebieguGdy faktycznie nie używasz auta prywatnie, a samochód jest głównym narzędziem pracy100% VAT i 100% kosztów eksploatacyjnych w PIT/CIT, silny efekt tarczy podatkowejObowiązek szczegółowej ewidencji przebiegu i regulaminu używania auta, większa odpowiedzialność dowodowaUtrata prawa do pełnego odliczenia przy stwierdzeniu użycia prywatnego, korekty VAT oraz kosztów
Leasing finansowy lub najem długoterminowy z wykupem prywatnymGdy planujesz wykupić auto na siebie i po 6 latach sprzedać je bez PIT, a w firmie liczy się głównie rataRozdzielenie etapu biznesowego i prywatnego, możliwość sprzedaży auta bez podatku dochodowego po spełnieniu warunku 6 latBrak tarczy podatkowej od ceny wykupu przy wykupie prywatnym, konieczność pilnowania terminu 6 latZbyt szybka sprzedaż auta po wykupie prywatnym rodzi opodatkowanie PIT od pełnej ceny sprzedaży

Przewiń w bok, aby zobaczyć całą tabelę na mniejszych ekranach.

Przykładowa decyzja: jeśli używasz auta także prywatnie, a zależy Ci głównie na tarczy podatkowej w trakcie trwania umowy, wybierasz zwykle leasing operacyjny z odliczeniem 50% VAT i 75% kosztów, a o ewidencji przebiegu i pełnym VAT myślisz dopiero wtedy, gdy samochód faktycznie jeździ wyłącznie służbowo.

Spis treści:

Jak działa leasing samochodu osobowego i czym różni się rozliczanie podatków przy aucie nowym i używanym?

W skrócie: leasing samochodu osobowego polega na odpłatnym korzystaniu z auta należącego do leasingodawcy, a zasady rozliczania VAT i PIT/CIT są w praktyce takie same dla samochodu nowego i używanego – liczy się wartość, rodzaj napędu oraz sposób wykorzystania, a nie wiek pojazdu.

W leasingu operacyjnym samochód pozostaje środkiem trwałym finansującego, a Ty ujmujesz w kosztach opłatę wstępną i część kapitałową rat leasingowych, z uwzględnieniem limitów wartości auta oraz zasad procentowego ujmowania kosztów. W leasingu finansowym samochód trafia do Twojej ewidencji środków trwałych i zaczynasz go amortyzować, a raty zawierają część kapitałową (spłata wartości pojazdu) oraz część odsetkową (koszt finansowania). Jeśli auto jest używane, zmienia się zwykle tylko poziom ceny i możliwa stawka amortyzacji przy zakupie na własność, natomiast sama konstrukcja podatkowa leasingu pozostaje identyczna.

  • Samochód nowy – wyższa cena, często większe ryzyko przekroczenia limitów 150 000/225 000 zł w kosztach.
  • Samochód używany – niższa cena i mniejsze ryzyko limitów, ale dla rozliczeń VAT i PIT/CIT w leasingu obowiązują takie same reguły jak przy aucie nowym.

Jak rozliczyć VAT od rat leasingu i opłaty wstępnej przy leasingu samochodu używanego i nowego?

W skrócie: VAT od rat leasingowych i opłaty wstępnej przy samochodzie osobowym odliczasz co do zasady w wysokości 50%, a do pełnego odliczenia 100% potrzebne jest wykorzystywanie auta wyłącznie firmowo oraz ewidencja przebiegu zgodna z art. 86a ustawy o VAT.

Jeżeli używasz samochodu zarówno służbowo, jak i prywatnie, każda faktura leasingowa (opłata wstępna, rata, opłaty dodatkowe) pozwala Ci odliczyć 50% VAT wykazanego na fakturze. Pozostałą część VAT traktujesz jak element kosztu w PIT/CIT, uwzględniając limity wartości auta. Jeśli chcesz odliczać 100% VAT, musisz formalnie zadeklarować wyłącznie firmowy sposób użytkowania pojazdu, zgłosić auto na druku VAT-26 oraz prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, z której w razie kontroli wynika brak dojazdów prywatnych.

Istotne dla Ciebie: fakt, czy samochód w leasingu jest nowy, czy używany, nie zmienia zasad odliczania VAT od rat i opłaty wstępnej – decyduje wyłącznie sposób wykorzystania auta oraz status podatnika (czynny VAT vs zwolniony).

Przykład: masz leasing operacyjny na samochód osobowy, rata brutto wynosi 2 460 zł (w tym 460 zł VAT), a auto wykorzystujesz mieszanie. Jako czynny podatnik VAT odliczysz 230 zł VAT, a pozostałe 2 230 zł (netto plus nieodliczona część VAT) przejdzie do dalszych ograniczeń w PIT/CIT związanych z limitami wartości auta i zasadą 75% kosztów.

Jak limity 150 000 zł i 225 000 zł oraz zasada 75 procent kosztów wpływają na rozliczenie leasingu w PIT i CIT?

W skrócie: w podatku dochodowym raty leasingowe i opłaty związane z samochodem osobowym trafiają do kosztów tylko w części wynikającej z limitu wartości pojazdu (150 000 zł, 225 000 zł, a od 2026 r. także 100 000 zł) oraz zasady 75% kosztów przy użyciu mieszanym.

W 2025 r. większość aut spalinowych i klasycznych hybryd obejmuje limit 150 000 zł, natomiast pojazdy zeroemisyjne (BEV, FCEV) korzystają z limitu 225 000 zł. Jeśli wartość samochodu (liczona według przepisów, czyli cena netto powiększona o nieodliczony VAT) przekracza limit, część kapitałowa rat leasingowych i opłata wstępna stanowią koszty podatkowe tylko w takiej proporcji, w jakiej limit pozostaje do tej wartości. Dodatkowo, gdy używasz auta prywatnie i firmowo, stosujesz zasadę 75% kosztów.

Limity od 2026 r. w trzech progach:

  • 225 000 zł – samochody elektryczne i wodorowe.
  • 150 000 zł – auta o emisji CO₂ poniżej 50 g/km (np. wiele hybryd plug-in).
  • 100 000 zł – pozostałe samochody spalinowe i klasyczne hybrydy (emisja CO₂ 50 g/km i więcej), w tym większość standardowych aut flotowych.

Nowe limity obejmą także liczne umowy leasingu zawarte przed 2026 r., więc efekt kosztowy zmieni się w trakcie trwania już podpisanych kontraktów.

Przykład: samochód kosztuje 200 000 zł (wartość do limitu), limit to 150 000 zł, a miesięczna rata kapitałowa wynosi 3 000 zł. Proporcja limitu to 150 000 / 200 000 = 75%, więc do kosztów przed uwzględnieniem sposobu użycia trafia 2 250 zł. Jeśli użytkujesz auto mieszanie, do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zaliczysz dodatkowo 75% z 2 250 zł, czyli 1 687,50 zł. Ostatecznie z raty 3 000 zł kosztem podatkowym jest 1 687,50 zł, a reszta pozostaje poza KUP.

Zapamiętaj: od 2026 r. dla wielu samochodów spalinowych limit obniży się do 100 000 zł, co obniży proporcję kosztową nawet w umowach leasingu zawartych wcześniej, dlatego przed podpisaniem nowej umowy sprawdzasz emisję CO₂ auta i scenariusz kosztów w 2026 r.

Jak rozliczać paliwo, serwis, ubezpieczenie i inne koszty eksploatacyjne auta w leasingu na gruncie VAT oraz PIT/CIT?

W skrócie: wydatki eksploatacyjne na auto w leasingu (paliwo, serwis, części, myjnia, ubezpieczenie) podlegają tym samym zasadom VAT (50% lub 100%) i podatku dochodowego (100%, 75% lub 20% kosztów) co raty leasingowe, ale nie obejmuje ich limit 150 000/225 000/100 000 zł.

Jeżeli używasz samochodu wyłącznie w działalności i spełniasz warunki do pełnego nieograniczonego odliczenia, od wydatków eksploatacyjnych odliczysz 100% VAT i zaliczysz w koszty podatkowe 100% kwoty netto plus nieodliczony VAT. Przy użyciu mieszanym stosujesz 50% VAT i 75% kosztów. Gdy auto jest prywatne, a Ty rozliczasz je tylko częściowo w działalności (nie wprowadzasz go do ewidencji środków trwałych), do KUP trafia co do zasady 20% tak ustalonej kwoty kosztowej.

Rodzaj użycia autaOdliczenie VATKoszty w PIT/CIT
Wyłącznie firmoweDo 100% VAT przy spełnieniu wymogów art. 86a VAT100% netto + nieodliczony VAT w kosztach
Mieszane firmowo-prywatne50% VAT od wydatku75% kwoty brutto (po uwzględnieniu VAT nieodliczonego)
Auto prywatne używane w działalnościZ reguły brak prawa do odliczenia VAT20% poniesionego wydatku jako koszt podatkowy

Przewiń w bok, aby zobaczyć całą tabelę na mniejszych ekranach.

Przykład: tankujesz za 800 zł brutto. Przy użyciu mieszanym odliczysz 50% VAT (ok. 74,80 zł), a do kosztów podatkowych trafi ok. 543,90 zł (75% kwoty netto powiększonej o nieodliczony VAT). Tak działa tarcza podatkowa na codziennych wydatkach, niezależnie od tego, czy samochód w leasingu jest nowy czy z drugiej ręki.

Jak ewidencja przebiegu pojazdu i sposób użytkowania auta zmienia prawo do odliczenia VAT i zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu?

W skrócie: sposób użytkowania auta (wyłącznie firmowy, mieszany lub prywatny) decyduje o tym, czy zastosujesz pełne odliczenie VAT i 100% kosztów, czy ograniczysz się do 50% VAT i 75% albo 20% KUP, a ewidencja przebiegu pojazdu jest formalnym warunkiem pełnego odliczenia przy autach osobowych.

Aby korzystać z pełnego odliczenia VAT i kosztów, musisz wykazać, że samochód jest użytkowany wyłącznie w działalności gospodarczej. Robisz to poprzez zgłoszenie pojazdu na VAT-26 oraz prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu (data, trasa, cel, liczba kilometrów). Jeżeli nie chcesz lub nie możesz prowadzić takiej ewidencji, zakładasz używanie mieszane i automatycznie stosujesz 50% VAT oraz 75% kosztów w PIT/CIT. Dla auta prywatnego używanego pomocniczo w firmie rozliczasz z kolei wyłącznie 20% kosztów.

🔎 Wskazówka praktyczna: jeśli nie jesteś w stanie realnie wykluczyć przejazdów prywatnych, bezpieczniej jest przyjąć model mieszany z odliczeniem 50% VAT i 75% kosztów, niż deklarować pełne odliczenie bez rzetelnej ewidencji przebiegu.

Jak opodatkować wykup samochodu z leasingu i kiedy korzystniejsze jest wykupienie auta „na firmę”, a kiedy prywatnie pod kątem VAT oraz PIT/CIT?

W skrócie: wykup auta z leasingu na firmę oznacza dalsze rozliczanie podatkowe (amortyzację, sprzedaż z VAT i PIT/CIT), natomiast wykup prywatny zamyka etap firmowy, nie daje tarczy podatkowej od ceny wykupu, ale po 6 latach możesz sprzedać samochód bez PIT.

Jeżeli wykupisz samochód na firmę, faktura wykupu generuje VAT (z prawem do odliczenia 50% lub 100% w zależności od sposobu użycia) i zwiększa wartość początkową środka trwałego do amortyzacji z zachowaniem limitów 150 000/225 000 zł (od 2026 r. także 100 000 zł). Późniejsza sprzedaż takiego auta będzie opodatkowana zarówno VAT, jak i podatkiem dochodowym. Przy wykupie prywatnym nie odliczasz VAT od wykupu, nie księgujesz auta w środkach trwałych i od tej chwili samochód nie generuje kosztów podatkowych, ale w przyszłości możesz go sprzedać bez PIT, jeśli upłynie co najmniej 6 lat liczone od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu wycofania pojazdu z działalności.

Praktyczna zasada: gdy zamierzasz dalej używać auta w firmie lub planujesz szybką sprzedaż po zakończeniu leasingu, bardziej spójny podatkowo jest wykup na firmę; gdy traktujesz samochód jako przyszły majątek prywatny i akceptujesz brak tarczy podatkowej przy wykupie, wykup prywatny daje szansę na sprzedaż bez PIT po spełnieniu warunku 6 lat.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu po wykupie z leasingu i jakie skutki podatkowe powoduje to w VAT oraz PIT/CIT?

W skrócie: przy sprzedaży auta wykupionego z leasingu opodatkowanie VAT i PIT/CIT zależy od tego, czy samochód był środkiem trwałym firmy, czy majątkiem prywatnym – sprzedaż firmowego auta generuje przychód z działalności i VAT, a sprzedaż auta wykupionego prywatnie po upływie 6 lat pozostaje poza PIT i VAT.

Jeżeli samochód stał się środkiem trwałym, jego sprzedaż w trakcie prowadzenia działalności skutkuje koniecznością wystawienia faktury z VAT (chyba że korzystasz ze zwolnienia podmiotowego) oraz rozliczenia dochodu jako przychodu z działalności. Podatek liczysz od różnicy między ceną sprzedaży a niezamortyzowaną częścią wartości początkowej. Jeśli natomiast auto zostało wykupione prywatnie, sprzedaż przed upływem 6 lat liczonych od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu wycofania z działalności powoduje przychód z działalności gospodarczej, a dopiero po przekroczeniu tego terminu sprzedaż pozostaje neutralna w PIT i poza zakresem VAT.

Jakie są różnice w rozliczaniu leasingu operacyjnego, leasingu finansowego i najmu długoterminowego na gruncie VAT oraz PIT/CIT?

W skrócie: leasing operacyjny traktujesz podatkowo jak usługę, leasing finansowy jak zakup środka trwałego z amortyzacją, a najem długoterminowy jak zwykłą usługę najmu, przy czym w każdym przypadku stosujesz ograniczenia wartości auta i zasady odliczania VAT.

FormaWłasność autaVATPIT/CIT
Leasing operacyjnyLeasingodawca przez cały okres umowyVAT naliczany od rat; odliczenie 50%/100% jak przy eksploatacjiKoszty: opłata wstępna i część kapitałowa rat w proporcji do limitu wartości; część odsetkowa w całości
Leasing finansowyKorzystający od momentu przyjęcia do używaniaVAT od całej wartości auta na początku; odliczenie 50%/100% zależnie od użyciaKoszty: amortyzacja auta (z limitem wartości) i część odsetkowa rat leasingowych
Najem długoterminowyWynajmujący przez cały czas trwania umowyVAT jak przy usługach najmu; odliczenie 50%/100% przy autach osobowychKoszty: czynsz najmu w proporcji wynikającej z limitu wartości auta, jeśli spełnia definicję samochodu osobowego

Przewiń w bok, aby zobaczyć całą tabelę na mniejszych ekranach.

Dla Ciebie praktyczna różnica sprowadza się do tego, czy samochód trafia do Twojej ewidencji środków trwałych (leasing finansowy), czy pozostaje u finansującego (leasing operacyjny i najem), co wpływa na sposób rozliczania wykupu, amortyzacji i sprzedaży auta po zakończeniu umowy.

Jakie najczęstsze błędy przy rozliczaniu leasingu samochodu używanego i nowego kwestionuje urząd skarbowy i jak się przed nimi zabezpieczyć?

W skrócie: najczęstsze błędy w rozliczaniu leasingu aut osobowych to pomijanie limitów wartości, nieuwzględnianie zasady 75% kosztów, nadużywanie pełnego odliczenia VAT oraz niepoprawne rozliczenie wykupu i sprzedaży auta, a skuteczną obroną jest świadoma konfiguracja księgowa i komplet dokumentacji.

Urzędy skarbowe często kwestionują koszty, gdy podatnik rozlicza pełne odliczenie VAT bez rzetelnej ewidencji przebiegu lub prezentuje auto jako wykorzystywane wyłącznie firmowo, podczas gdy faktycznie służy ono także do dojazdów prywatnych. Typowy błąd to także traktowanie całej raty leasingowej jako kosztu bez zastosowania proporcji wynikającej z limitów 150 000/225 000 zł i zasad użycia mieszanego. Ryzyka pojawiają się również przy zbyt szybkim obrocie autem po wykupie prywatnym lub przenoszeniu samochodu darowizną na członków rodziny w celu uniknięcia opodatkowania.

🗂️ Porada dla Ciebie: ustal z księgowym jeden spójny scenariusz rozliczeń dla konkretnego auta (sposób użycia, poziom VAT, limit wartości, plan wykupu i ewentualnej sprzedaży) i trzymaj się go od początku umowy, zamiast co roku zmieniać podejście.

📋 Checklista: co zrobić krok po kroku

  1. Sprawdź dane auta – ustal wartość pojazdu, rodzaj napędu i emisję CO₂, aby wiedzieć, który limit (150 000/225 000/100 000 zł) ma zastosowanie.
  2. Ustal sposób użytkowania – zdecyduj, czy realnie używasz auta wyłącznie służbowo, mieszanie czy głównie prywatnie i pod to dobierz model rozliczeń (100%/50% VAT, 100%/75%/20% kosztów).
  3. Skonfiguruj system księgowy – wprowadź samochód i typ umowy (leasing operacyjny, finansowy, najem) z poprawną proporcją kosztów i zasadą 75% przy użyciu mieszanym.
  4. Określ strategię wykupu – z wyprzedzeniem zdecyduj, czy chcesz wykupić auto na firmę (amortyzacja i sprzedaż z VAT) czy prywatnie (perspektywa sprzedaży bez PIT po 6 latach).
  5. Monitoruj zmiany od 2026 r. – śledź nowe limity (zwłaszcza 100 000 zł dla wielu aut spalinowych) i aktualizuj proporcje kosztowe w trwających umowach leasingu.

Słowniczek pojęć

Leasing operacyjny
Forma finansowania, w której samochód pozostaje własnością leasingodawcy, a Ty ujmujesz w kosztach raty leasingowe i opłatę wstępną, bez wprowadzania auta do ewidencji środków trwałych.
Ang.: operating lease


Leasing finansowy
Umowa, w której od początku traktujesz samochód jak własny środek trwały, amortyzujesz go podatkowo, a w kosztach rozpoznajesz także część odsetkową rat leasingowych.
Ang.: finance lease


Wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia przychodu, które możesz odliczyć od podstawy opodatkowania w PIT/CIT, o ile nie zostały wprost wyłączone w ustawie.
Ang.: tax-deductible costs


Limit 150 000/225 000/100 000 zł
Ustawowe ograniczenie wartości samochodu osobowego, od której liczy się podatkowe koszty leasingu, amortyzacji oraz niektórych innych wydatków związanych z autem.
Ang.: tax limit for passenger cars

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Czy zasady rozliczania VAT i PIT/CIT w leasingu auta są inne dla samochodu nowego i używanego?

Nie, dla leasingobiorcy zasady są takie same, a o rozliczeniach decydują wartość auta, rodzaj napędu, sposób użytkowania i status podatnika, a nie wiek pojazdu.

Ile VAT odliczę od rat leasingu samochodu osobowego używanego w działalności w 2025 r.?

Standardowo odliczysz 50% VAT przy użyciu mieszanym, a 100% VAT tylko wtedy, gdy auto jest używane wyłącznie firmowo i prowadzisz ewidencję przebiegu zgodnie z art. 86a VAT.

Jak stosuje się limit 150 000 zł i 225 000 zł przy leasingu samochodu osobowego?

Limit porównujesz z wartością auta i według uzyskanej proporcji zaliczasz do kosztów podatkowych część kapitałową rat i opłaty wstępnej, natomiast część odsetkowa nie jest limitowana.

Jak rozliczyć paliwo i serwis auta w leasingu używanego zarówno prywatnie, jak i firmowo?

Przy użyciu mieszanym odliczasz 50% VAT z faktury, a do kosztów podatkowych trafia 75% wydatku brutto, przy czym limit 150 000/225 000/100 000 zł nie dotyczy tych kosztów eksploatacyjnych.

Czy lepiej wykupić samochód z leasingu na firmę czy prywatnie pod kątem podatków?

Wykup na firmę daje amortyzację i sprzedaż z VAT, a wykup prywatny zamyka etap podatkowy, ale dopiero po 6 latach od wycofania auta z działalności sprzedaż nie będzie opodatkowana PIT.

Czy zmiany od 2026 r. w limitach dla aut w leasingu obejmą także moje stare umowy?

Tak, nowe limity oparte także na emisji CO₂, w tym limit 100 000 zł dla wielu aut spalinowych, obejmą również leasingi zawarte przed 2026 r., co obniży proporcję kosztów podatkowych.

Od jakiej wartości i skali wydatków leasing samochodu osobowego ma sens podatkowy?

Leasing szczególnie uzasadniony podatkowo jest przy autach droższych niż kilkadziesiąt tysięcy złotych, intensywnie wykorzystywanych w działalności, gdy suma rat, opłaty wstępnej i kosztów eksploatacyjnych realnie obniża podstawę opodatkowania.

Źródła i podstawa prawna

Dane liczbowe i zasady rozliczeń aktualne na dzień 07/12/2025 r. Przed podjęciem decyzji finansowej sprawdź, czy przepisy, limity oraz interpretacje organów podatkowych nie uległy zmianie.

Co możesz zrobić po przeczytaniu tego artykułu?

  • Przelicz swój leasing – sprawdź, jak limity 150 000/225 000/100 000 zł i zasada 75% kosztów wpływają na Twoje raty i koszty eksploatacyjne.
  • Ustal strategię wykupu – zdecyduj, czy bardziej opłaca Ci się wykup „na firmę”, czy prywatnie, biorąc pod uwagę horyzont czasowy i planowaną sprzedaż auta.
  • Ustal zasady korzystania z samochodu – spisz wewnętrzny regulamin użycia auta, zdecyduj o prowadzeniu ewidencji przebiegu i zadbaj o spójność rozliczeń VAT i PIT/CIT od pierwszej faktury leasingowej.


Autor: Jacek Grudniewski
Analityk produktów finansowych i Ekspert w Homebanking.pl

Data aktualizacji artykułu: 05 grudnia 2025 r.

Kontakt przez LinkedIn:
https://www.linkedin.com/in/jacekgrudniewski/

Ten artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi profesjonalnej porady finansowej ani prawnej. Prezentowane treści mogą nie wyczerpywać tematu w pełni i nie uwzględniać Twojej indywidualnej sytuacji. Zawsze konsultuj swoje decyzje z licencjonowanym specjalistą, który dostosuje poradę do Twoich potrzeb. Artykuł może zawierać linki partnerskie, z których autor otrzymuje wynagrodzenie bez dodatkowych kosztów dla Ciebie. Pamiętaj, że ostateczne decyzje podejmujesz na własną odpowiedzialność.

Jacek Grudniewski
Jacek Grudniewski

Bloger, afiliant z 18-letnim doświadczeniem, specjalista od sprzedaży usług finansowych przez programy partnerskie.

View all posts